De invloed van jouw ademhaling

Waar leidt een onjuiste ademhaling toe? En wat is dan een juiste ademhaling? Waarom is de ademhaling zo belangrijk?

By Karin Coppens

Als eerste het belang van ademhaling. Daar kan ik heel kort over zijn. Zonder ademhaling geen leven. Het mooie aan de ademhaling, vind ik, is dat de ademhaling een autonoom systeem is. Je hoeft er niet over na te denken je doet het gewoon, ademen. Hoe fijn is dat?

Tegelijkertijd is het een systeem dat je actief kunnen beïnvloeden en waarmee je jouw lichaam en je brein mee kunt helpen.

“Je doet het gewoon, ademen. Hoe fijn is dat?”

Veel mensen denken goed adem te halen, terwijl een grote meerderheid eigenlijk onjuist ademt. Zeker bij vrouwen die zwanger zijn geweest zien we de ademhaling veranderen.

Dit is zo jammer aangezien er enorm veel vrouwen zijn met langdurige of onverklaarbare pijnklachten en fysieke ongemakken en we daarnaast weten dat we met de ademhaling ons lichaam enorm kunnen helpen.

Wat is een onjuiste ademhaling?

Je ademhaling is niet goed wanneer je:⠀

  • te veel
  • te vaak
  • te zwaar
  • te snel
  • te hoog
  • te oppervlakkig
  • te krachtig

Of

  •  te hard adem haalt in verhouding met de activiteit die je aan het doen bent.

Logisch eigenlijk, want alles waar té voor staat is niet goed. Je kunt altijd overdrijven 😉

Het nadeel hiervan is dat je hier dus allemaal klachten van kunt krijgen.

“Allerlei andere chronische, langdurig en vage klachten en ongemakken.”

Een onjuiste ademhaling leidt tot

Wanneer jouw ademhaling niet optimaal is kan dit leiden tot allerlei klachten Zoals onder andere:

  • nekklachten
  • Rugklachten
  •  Bekkenbodem problemen
  • Hoofdpijn ⠀
  • vermoeidheid ⠀
  • kortademigheid ⠀
  • duizeligheid ⠀
  • Weinig energie ⠀
  • slaapproblemen⠀
  • Stressklachten ⠀
  • problemen met focus en concentratie
  • piekeren, gejaagd gevoel
  • een kort lontje
  • hoesten en heesheid ⠀
  • spanning⠀

En/of

  • Andere chronische, langdurige en vage klachten en ongemakken

Dat is nogal wat, niet?

Ademhaling als compensatie

Onjuiste ademhalen is een compensatie strategie van jouw lichaam op een stressprikkel. Dit kan een fysieke stressprikkel zijn zoals bijvoorbeeld intensief bewegen of ongezonde voeding, maar ook een mentale stressprikkel. Denk onder andere aan trauma’s, een drukke agenda of belemmerende overtuigingen.

Voor veel vrouwen, en in de hele maatschappij eigenlijk, wemelt het van de stressprikkels waardoor je onbedoeld en onbewust een andere ademgewoonte hebt aangenomen. Niet heel handig als je nagaat waartoe dit leidt. 

Een goede ademhaling

Goed om te weten! Een juiste ademhaling is niet hoorbaar en zie je bijna niet. Hij gaat in rust helemaal naar je buik toe en blijft niet hangen in je borst of nog hoger. Je kunt hem voelen onder in je buik of in je taille. Bij een juiste ademhaling zijn je nekspieren ontspannen en doet je middenrif het meeste werk. In rust adem je maximaal 10 ademhalingen per minuut en is de uitademing iets langer dan de inademing. Het gaat vanzelf en voelt ontspannen.

Hoe adem jij eigenlijk?⠀

Ervaar jij al langer een van de boven genoemde klachten en lukt het je tot nu toe niet om er van af te komen. Ik kan je hierbij begeleiden.

Gewoon vragen, echt! Ik help je graag!⠀

  • Bericht auteur: