Slaaptekort

Uitgeput zijn, gebroken nachten, vermoeidheid, weinig energie...Als moeder herken je dit vast wel. Dat hoort bij het moederschap, toch? Nee, dat hoeft niet...Test of jij slaaptekort hebt.

By Karin Coppens

Het moederschap kan soms een uitdaging zijn en je legt je er, als moeder, al snel bij neer dat korte en gebroken nachten er nu eenmaal bij horen. Veel moeders voelen zich moe, uitgeput en hebben weinig energie. Herken je dit? Ben jij zelfs zo moe dat, zodra jij je kussen raakt, je meteen in slaap valt?

Dit betekend niet standaard dat je dan ook goed slaapt. Het kan namelijk heel goed zijn dat je een slaaptekort hebt.

Hoe kun je nu zelf onderzoeken of jij gewoon een snelle slaper bent of dat je een slaaptekort hebt? Daar is een test voor 😉

Maar… als eerste kun je kijken naar de ‘nachtrust norm’. Deze norm geeft al een goede eerste indicatie over jouw slaap in het algemeen. 

“Veel moeders voelen zich moe, uitgeput en hebben weinig energie”

De 'Nachtrustnorm'

De ‘nachtrust norm’ bestaat uit 6 aandachtspunten die meer informatie geven over jouw slaapkwaliteit.

  1. Slaap je per nacht tussen de 7 & 8,5 uur?

Natuurlijk zijn er op deze regel altijd uitzonderingen, maar de meeste mensen hebben 7 a 8,5 uur slaap nodig.

  1. Hoe lang lig je wakker voordat je slaapt?

De norm ligt tussen de 15 en 20 minuten. Ook hierbij geldt dat er altijd uitzonderingen zijn. We zijn allemaal uniek. Vaak zien we echter dat, wanneer je langer wakker ligt of meteen in slaap valt als je je ogen sluit, er op het domein Slaap verbetering mogelijk is.

Zo meteen bespreek ik de Sleep Onset Latency Test met je. Deze test kun je thuis zelf doen en kan je vertellen of je een slaap-tekort hebt, maar ik wil als eerste de overige vier punten van de ‘nachtrust norm’ met je doornemen, zodat je nog beter inzicht krijgt in jouw slaapkwaliteit.

  1. Wordt jij ’s nachts wakker?

Al is het alleen maar om naar het toilet te gaan, je hoort niet wakker te worden in de nacht. Is dit wel het geval? Ook dan kan het domein slaap wel wat liefde en aandacht gebruiken. 

Ik hoor je denken… maar ik wordt wakker omdat ik (kleine)kinderen heb. Sorry mama’s, wakker worden in de nacht heeft lang niet altijd met jouw kinderen te maken. Je kunt ze dus niet zomaar de schuld geven 😉 én mocht dit nu wel het geval zijn, ook dan zijn er oplossingen te bedenken. Zéker dan mag je extra aandacht schenken aan het domein slaap en aan jouw hele Set-Point.

  1. Hoe is jouw energie niveau als je opstaat?

Sta jij fris, fruitig en vol energie op ‘s morgens of merk je dat je vaak moeilijk uit bed komt en al moe wakker wordt?

  1. Hoe is jouw spierspanning in de ochtend?

Spring je zo uit bed of voel jij je vaak stijf, gespannen en heb je last van opstartproblemen en allerlei pijntjes?

  1. Hoe is jouw ademhaling als je wakker wordt?

Heb je een rustig, lage en ontspannen ademhaling of merk je wanneer je wakker wordt dat je sneller of dieper gaat ademen. 

“Sorry mama’s, wakker worden in de nacht heeft lang niet altijd te maken met je kinderen. Je kunt ze dus niet zomaar de schuld geven ;)”

Sleep Onset Latency Test

Oké dat zijn alle 6 de aandachtspunten voor een kwalitatief goede nachtrust. Nu gaan we door naar het volgende en komen we terug op punt 2 van de ‘nachtrust norm’.

Hoe snel val jij in slaap en hoe weet je nu of je een slaaptekort hebt? Dit kun je namelijk testen! En wel met de Sleep Onset Latency Test.

Je hebt een aantal dingen nodig als je deze test wil doen. Waarschijnlijk hebt je dit wel in huis.

  • Een bed om op te liggen
  • Een metalen voorwerp (denk aan een lepel, een bos sleutels of iets dergelijks)
  • Een harde vloer of een plaat
  • Als laatste een klok.

Laten we beginnen!

Ga overdag in een donkere kamer op bed liggen. Neem het metalen voorwerp vast in de hand die je over de rand van je bed kan laten hangen. Doe dit dan ook 😉 Daarna kijk je op de klok hoe laat het is en sluit je je ogen.

Zorg dat je ontspannen en lekker ligt en probeer in slaap te vallen.

Op het moment dat je in slaap valt zal het metalen voorwerp dat je in je hand hebt op de grond vallen, waardoor je wakker schrikt.

Zorg er daarom voor dat de vloer onder het bed hard is of dat je een plaat onder je hand legt. anders valt het voorwerp zacht slaap je heerlijk verder.

Als je wakker wordt kijk je weer op de klok om te zien hoelang het duurde voordat je in slaap viel

“Zorg dat je ontspannen ligt en probeer in slaap te vallen.

De uitslag

Oké nu de scores van deze Sleep Onset Latency Test.

  • Sliep jij binnen de 5 minuten al? Dan heb je volgens de test een ernstig slaaptekort.
  • Sliep jij tussen de 5 en 10 minuten? Dan is dit wel iets om aandacht aan te besteden.
  • Was jij in slaap gevallen tussen de 10 en 15 minuten? Dan is dat volgens de test redelijk oké
  • Sliep jij tussen de 15 en 20 minuten? Dan is dat een indicatie dat je geen slaap tekort hebt.

Wat kwam er bij jou uit de test?

Heb jij volgens de test een slaaptekort? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat de kwaliteit van je slaap niet optimaal is. Zeker wanneer je ook andere aandachtpunten erlangs kan leggen. Het is dan zeer interessant om het domein slaap te onderzoeken.

Misschien ben je in de nacht, bewust of onbewust toch vaak wakker, slaap je niet diep of zijn de slaap omstandigheden niet optimaal. Maar, niet alleen het domein slaap heeft invloed op jou slaapkwaliteit. 

Het is ook interessant om te kijken wat de invloed van de andere domeinen is op jouw slaap. Stress, ademhaling, het  immuunsysteem, voeding en bewegen kunnen namelijk allemaal invloed hebben op jouw slaapkwaliteit. Het is daarom goed om te kijken naar het gehele plaatje, zodat je een echte oplossing kan vinden.

Een leuke en interessante puzzel waar ik graag samen met jou naar kijk. Zodat jij weer beter gaat slapen, uitgeruster wakker wordt en daardoor ook weer die energieke, fitte en vrolijke moeder kan zijn.

Neem contact met me op als je een intakegesprek wil plannen.

Liefs, 

Karin Coppens • Health & Mindset Coach

 

  • Bericht auteur: